Sunday, March 15, 2009

City-Pier-City

Ik stond aan de start. Voor de tweede keer. Het miezerde, de temperatuur schommelde rond de 8 graden en er stond een matige wind uit het westen. 'Je heb 'm recht tegen op de Laan van Meerdervoort', zei een man rechts van mij. Ik keek hem aan en knikte. Je moet het stuk toch lopen en als je daar de wind tegen hebt, dan heb je 'm ergens anders wel weer mee.

Een enorme knal vulde het centrum. Burgemeester Jozias van Aartsen had zijn aansteker bij het lontje van het grote kanon gehouden. In de verte sprint een kleine donkere atleet weg. Hij gaat een wereldrecord lopen, vertelde de speaker. Hij gaat een wereldrecord lopen, vertelde de speaker. Hij gaat een wereldrecord lopen, vertelde de speaker.

Haile Gebrselassie schoot als een raket weg, dumpte zijn haas na een kilometer of vijf en eindigde desondanks als tweede. Helaas, geen wereldrecord. Het kon me eigenlijk niet veel schelen. Ik liep mijn eigen race. Ik wilde mijn eigen pr verbeteren en constant lopen. Want dat was vorig jaar lastig. Je loopt met nog zevenduizend anderen en iedereen wil over die ideale lijn.

Dit jaar ging alles beter. Omdat ik een betere startpositie had, liepen er minder mensen voor me. Ik kon dan ook direct mijn eigen tempo lopen. Dit wat het resultaat:

Startnummer 3347
NaamHayo Bootsma
WoonplaatsLeeuwarden
AfstandFortis Halve Marathon / NK
CategorieMSR
Totaal plaats1358 / 7245
Categorie plaats361
Snelheid12,725 km/uur
5 kilometer23:45 (23:45)
10 kilometer47:24 (23:39)
15 kilometer1:10:58 (23:34)
20 kilometer1:34:40 (23:42)
Bruto tijd1:41:14
Netto tijd1:39:29

O ja, er zijn ook bewegende beelden. Gemaakt bij de finish. Let op de man in een fel geel shirt die ongeveer halverwege het filmpje over de streep komt.

4 Comments:

Blogger Zeekraai said...

moest je je berenloop-shirt niet aan ?

3:01 PM  
Blogger Bootsma said...

Meerdere mensen hadden zo'n shirt aan. Ik moest wel herkenbaar blijven natuurlijk...

4:20 PM  
Blogger Unknown said...

Goed gedaan man!

11:38 AM  
Blogger Unknown said...

zo'n strak schema.
Zelf liep ik tot 14km strak 10km/u daarna dip en schrok ik van de duin die we opmoesten.

11:39 AM  

Post a Comment

<< Home