Saturday, August 15, 2009

De JSF, Joint Strike Fighter

In de Leeuwarder Courant van vandaag een verhaal over de JSF. De Nederlandse regering wil dat toestel kopen als vervanger voor de F16. De JSF zal onder andere gestationeerd worden op de vliegbasis Leeuwarden. In Fryslân vreest men de komst van het toestel omdat het veel meer lawaai maakt dan de F16.

Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie kraakt in het stuk in de LC geluidsopnames die gemaakt zijn door de Amerikaan Bob Webb.

Webb heeft opnames gemaakt van een landende JSF. Ik heb contact met de Amerikaan gezocht en de opnames gepubliceerd. Die zijn hier te vinden. Volgens De Vries zijn deze opnames waardeloos. Webb heeft namelijk microfoons gebruikt die niet geschikt zijn voor dit soort opnames. Dat klopt. De Sennheiser ME64 is niet de beste microfoon om geluid van een overvliegend vliegtuig op te nemen. Het geluid kan vervormen zo stelt de Vries. Ja dat kan. Hier is dat echter niet het geval. Je hoort geen vervorming in de opnames. Die opmerking is dus onzinnig. Op de plaatjes hierboven is een analyse te zien van het geluid Het bovenste is van een overvliegende JSF, de onderste van een F16 (met een zwaardere motor dan de F16 die hier vliegt). Kijk en trek uw conclusie.

De Vries zegt verder dat er onvoldoende rekening is gehouden met hoogte, motorvermogen en meteorologische omstandigheden. Als eerste het motorvermogen. De JSF die langskwam is een testtoestel. Dat is niet volledig bewapend en heeft lang niet alle systemen aan boord zoals die wel in het uiteindelijke productietoestel komen. Die JSF zal zwaarder zijn en dus is er juist meer motorvermogen nodig om het toestel vliegende te houden zo zeggen experts. De hoogte is een ander punt. De JSF maakte een doorstart en een landing. In hoeverre zal dat verschillen van de landingen die in de toekomst op de vliegbasis Leeuwarden gaan plaatsvinden? Niet veel. De JSF is een zwaar toestel en heeft veel vermogen nodig om in de lucht te blijven. Het toestel kan niet zoals de F16 met een laag vermogen naar de landingsbaan 'zweven'. Als laatste dan de meteorogische omstandigheden. Volgens Webb was het een prachtige dag. Er was geen bewolking waar het geluid tegen weerkaatsen kon.

Toegegeven: Het is een amateuristisch onderzoek. Er zijn geen supergevoelige microfoons gebruikt die door een expert van het nationale lucht en ruimtevaartinstituut zijn geplaatst.

Het onderzoek van Webb geeft wel duidelijk aan dat de JSF gewoon meer lawaai maakt dan een F16 of zelfs een F15 (en die zorgt voor de meeste geluidsklachten op de vliegbasis Leeuwarden). Webb die bij de Amerikaanse luchtmacht gewerkt heeft stond langs de baan en kon het zelf met eigen oren horen. Bovendien: als de microfoon dicht slaat bij het maken van opnames (hier is geen sprake van) zegt dat genoeg. Namelijk dat het zo luid is dat de apparatuur het niet meer aankan. Defensie grijpt alle kansen aan om aan te tonen dat het wel meevalt met het geluid. Ze hebben hun zinnen gezet op de JSF en willen die koste wat kost naar Nederland halen.
Als ik de onderzoeken lees zoals die in de Verenigde Staten gepubliceerd zijn denk ik dat het zwaar zal gaan tegenvallen. Er wordt daar gesproken over extra isolatie van huizen op de vliegvelden waar de JSF gestationeerd wordt en over de aanschaf van gehoorbescherming voor de mensen die met het vliegtuig moeten werken. Bij de politiek in Nederland zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Ze moeten de redenering van Jack de Vries niet zomaar voor waar aannemen. De Vries heeft ze, op in paar mensen van de oppositie na, allemaal in z'n zak. De Tweede Kamer heeft al ingestemd met de aanschaf van een testtoestel. Dit is nog maar het begin. Ik voorspel dan ook dat Nederland na veel verzet toch de JSF koopt. De regering komt erachter dat het toestel toch echt teveel herrie maakt en past de geluidscontouren rondom de vliegvelden Leeuwarden en Volke aan. Mensen die in de buurt wonen en last hebben van het geluid worden uitgekocht en moeten verhuizen. De huizen gaan tegen de vlakte. Dit allemaal voor vrede en veiligheid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home