Wednesday, July 11, 2007

Het Jabikspaad (2)

De zon schijnt, het is zo'n 20 graden en er staat bijna geen wind. Ik duw de postkar vooruit en kijk naar mijn beide gasten, Anne Feddema en Henk van der Veer. Beide ex-adhd'ers en bijzonder creatief. Ze lopen met mij en collega Sjouke Lousma mee van De Knipe naar Wolvega, etappe 12 van het Jabikspaad. Feddema is dichter, schrijver en kunstschilder. Van der Veer is journalist, dichter en leraar. Feddema staat bekend om zijn imitaties. Midden in Mildam schudt hij Koningin Wilhelmina uit zijn mouw: 'Landgenoten, voor onze grenzen staat weer een leger Duitse toeristen te wachten ons land te bestormen. Ontruim de terrassen en wees gastvrij. We kunnen de euro's goed gebruiken...' Van der Veer geniet. Hij kijkt om zich heen en mijmert over de landschappen die we tegenkomen. 'Kiek deur!!!!...'

Beide mannen kregen de opdracht een gedicht te schrijven. Deze schreef Henk van der Veer (van zijn website):
foar Johan Veenstra

Sint Jabikspad naar Wolvega

su lope je in Sneek
over ut Groatsaan
en su kuier je over saanpaden in de Stellingwerven
en we lope mar en we lope mar
súden we aansens ok un Kingpepermuntsje krije?

Anne Feddema neuriët
un fleurech ferske
we sijn der bijna

mar ik loof der niks fan
ik hew ut gefoël dat we dúzend kilometers
fan Sneek ou binne

de minsen prate hier
in elk gefal anders
feul anders

wel moai trouwens!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home