Thursday, November 29, 2007

Zuiderzeelijn: geschrapt!

Eindelijk is er in politiek Den Haag een knoop doorgehakt: De aanleg van de Zuiderzeelijn gaat niet door. Eigenlijk wisten we dat allemaal al lang. Onder de Friese bevolking was er weinig steun voor de plannen. De Drenten hadden ook weinig op met de lijn. De Groningers streden het hardst en hebben verloren. Iets wat ze de Friezen en Drenten aanrekenen. Want deze lijn was de uitkomst geweest voor de ontsluiting van Groningen. Alleen is er één probleem: De lijn loopt niet verder dan Groningen. In Duitsland zijn geen plannen voor een verbinding in die richting. Dat is jammer want als je op de kaart kijkt is een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen een logische stap.

Het noorden heeft nu een dikke zak geld meegekregen, twee miljard euro. Daar mogen ze wegen voor aanleggen, spoor, bedrijventerreinen en allemaal andere leuke dingen. Toch neemt dat niet het gevoel weg dat het noorden genaaid is door het kabinet en door de heren en dames parlementariërs. Want jaar in jaar uit zijn er beloftes gedaan dat het spoor er zou komen. Premier Kok, minister Netelenbos, Premier Balkenende, minister Verhagen en vele anderen hebben gezegd dat de Zuiderzeelijn aangelegd zou worden. Kok zei zelf dat in 2010 de schop de grong in zou gaan. Maar niet alleen politici van de PvdA en het CDA. Ook alle andere partijen maken zich schuldig aan loze beloftes. Neem nu de SP. Nooit wilden ze een Zuiderzeespoor. Nu het kabinet de lijn niet wil zegt de SP: Aanleggen!!! Net als Groen Links. In hun verkiezingsprogram schrijven ze: 'De huidige spoorverbinding naar het Noorden kan een stuk beter. Maar daar hoeft geen compleet nieuwe lijn voor worden aangelegd...' Ik hoorde mevrouw van Gent woensdagavond toch echt pleiten voor de aanleg van een Zuiderzeespoorlijn. Vreemd. De heren en dames politici hebben slappe knieën en gebrek aan visie.

't Is eigenlijk wel logisch. Ze zijn namelijk nogal geschrokken van de uitkomsten van de commissie Duivesteijn. Die commissie deed onderzoek naar het debacle van de aanleg van de hogesnelheidslijn en andere grote projecten. De conclusie: Eerst moet duidelijk gemaakt worden of het allemaal wel uit kan. Tsja, uiteraard moet je kijken naar de kosten en de opbrengsten. Je moet ook lef hebben. Iets wat ze in Zweden en Denemarken wel hadden toen ze besloten een brug tussen de twee landen aan te leggen. De Öresundsbrug is voor 19.6 miljard Deense kronen aangelegd. Dan nog even over de naamgever van de commissie, Adri Duivesteijn. Nu hij wethouder is van Almere haalt hij zo even drie miljard euro binnen voor de verbetering van de bereikbaarheid van de lelijkste stad van Nederland. Zou dit geld Duivesteijn-proof zijn?

Ik vind het jammer dat er geen Zuiderzeespoorlijn komt. Het zou het noorden toegankelijker maken. Met name voor mensen uit de Randstad. Velen daar denken nog steeds dat Maastricht dichterbij ligt dan Leeuwarden. Als laatste dan nog deze voorspelling: In 2030 reizen we via het spoor van Groningen via Drachten naar Schiphol in nog geen 50 minuten.

Mijn verslag van het debat woensdagavond is hier te horen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home