Monday, March 19, 2007

Pruttelende modderpoelen, Rotorua, Nieuw Zeeland

Heerlijke zwavelgeuren kwamen ons tegemoet in Hells Gate. De vulkanische activiteit wordt hier commercieel uitgebuit. Pruttelende modderpoelen van 96 graden, stoom ontsnapt uit de rotsen van 120 of een waterstroom van 'slechts' een graad of 70.


Dit is een mini-moddervulkaan. ' Prut, prut, prut, plop, prut' is wat je hoort als je erbij staat.


Oja, dan nog dit. Ik zag reacties over een mogelijke vulkaanuitbarsting op dit eiland.
Het ging om een overstroming van een kratermeer met zogeheten lahar. Dat is geen lava maar water met modder, rotsen en hout. Niets aan de hand, alles onder controle zeggen ze hier. Storm in een Nederlands glas water.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

het werd in het nieuws gemeld als een gecontroleerde modderstroom. Ik was benieuwd of je er ook in de buurt kon komen... lijkt me namelijk hele mooie plaatjes op te leveren.

2:44 PM  
Blogger Bootsma said...

ja, zal wel. Ben op vakantie. ik hou me daar niet zo mee bezig bijdehandje...

10:32 AM  

Post a Comment

<< Home